De ziel van GATHER

Wie wij zijn

 

Wij zijn een start-up. Drukdoende met de ontwikkeling en uitvoering van een compleet nieuw retail-concept. Een nieuw type warenhuis*. Een grote overdekte plek waar bezoekers steeds opnieuw verrast worden. Verbaasd en verwonderd. Elke keer wanneer je de plek die ons voor ogen staat binnenstapt, is het er weer anders. Heeft het zich vernieuwd. Mensen komen er graag. Omdat er steeds weer iets nieuws te ontdekken is. Van alles te beleven valt. Om gelijkgestemden te ontmoeten. Energie te tanken. De nieuwste trends te ontdekken. Ideeën op te doen. Zich te laten inspireren. Met de makers achter onze artikelen in gesprek te komen. Een spannend cadeau te vinden. Iets te kopen wat je nergens anders kunt vinden. Iets bijzonders te proeven. Over dit fenomeen te kunnen meepraten.

 

Maar bovenal als tegengif voor de gelijkvormigheid, voorspeelbaarheid en goedkoopte die je bijna overal elders in de winkelstraten ziet. En waar steeds meer mensen moeite mee hebben.

 

Ons warenhuis is een platform voor nieuwe merken. De plek waar start-ups hun producten en collecties lanceren. Nieuwe merken en initiatieven het levenslicht zien. Kunstenaars en start-ups het podium krijgen dat zij verdienen. Bestaande merken nieuwe richtingen uitproberen. Kleinschalige experimenten kunnen houden. En nieuwe horecaconcepten worden geïntroduceerd.

 

Alle artikelen, objecten en spullen die in ons warenhuis liggen, staan en hangen, hebben met elkaar gemeen, dat ze (nog) nergens anders verkrijgbaar zijn. Voor, en soms zelfs ver voor, op de trends uitlopen. Pas over vijf of tien jaar, en dan waarschijnlijk in een andere, meer verwaterde vorm in de reguliere winkels zullen liggen. Pas dan door de massa opgepakt zullen worden. Gemeengoed zullen worden. Maar tegen die tijd zijn wij al weer mijlen verder. Met compleet andere collecties bezig.

 

Ons concept is multi-channel. Uiteraard. De winkel en de site lopen bij ons naadloos in elkaar over. Refereren aan elkaar. Hebben dezelfde look-en-feel. Dezelfde belevenis. Ook de site is bepaald niet statisch. Ook daar veranderen dingen steeds opnieuw. Daarnaast vind je op de site ook zaken als een agenda voor diverse evenementen in de winkel. Aankondigingen van workshops voor winkeliers, stadsbesturen, merken en ontwikkelaars over nieuwe winkelconcepten die regelmatig bij ons worden gehouden. Je kunt er voor-intekenen op nieuwe collecties. Krijgt er extra informatie over alle artikelen. Leest er verhalen over de ambities van de nieuwe merken die bij ons gelanceerd worden. De achtergronden van en verhalen over bepaalde collecties, kunstenaars en start-ups. En je kunt er natuurlijk van alles kopen. Per stuk, met meerdere exemplaren tegelijk en soms zelfs in wat grotere partijen. Als derde kanaal richten wij een bezorgdienst op. Cadeautjes worden persoonlijk thuisbezorgd als je dat wilt. Op een heel bijzondere manier.

 

Technisch en rationeel gezien is ons plan een hybride-model. Een combinatie van warenhuis en horeca; marketinginstrument voor bestaande merken; lanceerplatform voor nieuwe merken, collecties en producten; retail-experiment voor ontwikkelaars, banken en overheden en daarnaast een toonzaal en groothandel voor inkopers.

 

Het verdienmodel volgt deze gedachtegang. Bestaande bedrijven en merken betalen een bedrag om bij ons nieuwe richtingen uit te kunnen proberen en aan de consument voor te leggen; nieuwe merken, kunstenaars en start-ups betalen een fee om hun werk hier te introduceren maar ook om begeleid en gecoacht te worden in hun ontwikkelingstraject; kleine en bijzondere merken en producten die al wat langer bestaan maar nog steeds relatief onbekend zijn, betalen met een percentage van de verkochte artikelen; en wanneer inkopers uit het buitenland een grotere bestelling plaatsen ontvangen wij ook een percentage. Ook banken, ontwikkelaars, vastgoedpartijen, bracheorganisaties en de lokale, provinciale of landelijke overheid, oftewel iedereen die er belang bij heeft om de retail te revitaliseren, te inspireren een nieuwe richting in te slaan, steunen ons initiatief met een vast jaarlijks bedrag. Dit laatste om onze vaste kosten te kunnen dekken. Niet te hoeven leunen op de verkoop.

 

Je zou zelfs, net zoals je dat nu al ziet in Tokio, kunnen overwegen aan het publiek een klein entreebedrag ten vragen. Maar voor je zoiets doet moet je goed nadenken, want een extra drempel opwerpen heeft een aantal voordelen, maar zeker ook een aantal nadelen.

 

Deze diverse verdienmodellen staan met elkaar garant dat wij een onafhankelijke koers kunnen varen. Kunnen blijven experimenteren. Niet afhankelijk worden van één partij. Door zo’n bedrijf of organisatie onder druk gezet kunnen worden om ons beleid aan te passen of door hen overgenomen te worden. Want wij willen onze maatschappelijke missie volledig ten uitvoer kunnen brengen. Een baken zijn en blijven voor beginnende ontwerpers en kunstenaars.

 

*Kijk naar Mercie in Parijs of Stories in New York. Ga terug naar de sixties in Londen met Biba. Het zijn allemaal initiatieven die je niet zo één, twee drie kunt omschrijven. Omdat ze de regels van het spel veranderen. Een bestaand concept opnieuw definiëren. Het zijn ook alle drie mooie voorbeelden van fenomenen. Van plekken waar je geweest moet zijn. Omdat je er een glimp van toekomst ziet.

 

Wat wij doen

 

Wij willen onze bezoekers zowel in het warenhuis als op de site een steeds wisselende mix tonen van de nieuwste modetrends, gadgets, woondecoratie-artikelen, woninginrichting, eten, drinken, bijzondere objecten, accessoires, sieraden, gezondheids- en cosmetica artikelen, parfum, boeken, tijdschriften en kunst. Hoe divers deze mix op papier ook lijkt, de collectie wordt homogeen en vanzelfsprekend, zodra je die ziet.

 

Wat ons voor ogen staat is een hybride vorm van warenhuis, horeca, theater, evenementen en kunstgalerij. Het gaat in onze winkel over beleven, ontdekken, proeven, voelen, ruiken en uitproberen. Wat er hangt, ligt of staat heeft allerlei stijlen. Is oud, nieuw of retro. Prototypen, tweedehands spullen, unieke exemplaren, antiek, splinternieuwe collecties en uitprobeersels staan kriskras door elkaar. Hebben geen enkele hiërarchie.

 

De steekwoorden die wij hanteren bij het collectioneren zijn: authentiek, origineel, uniek, creatief, kwalitatief, vernieuwend, echt, smaakvol, klasse, humorvol, verhalend, confronterend, kleinschalig, nostalgisch, kunstzinnig, streekgebonden, lokaal en kosmopolitisch. Maar ook en vooral: rechtstreeks van de makers, de bedenkers, de ontdekkers, de ontwerpers en de kunstenaars. Wij zijn primair hun podium. De plek waar zij ontdekt worden. Hun bekendheid begint. Zij reputatie gaan verwerven.

 

Niets in onze winkel is statisch. Of permanent. Overal is reuring. Er wordt gewerkt, geschilderd, gebeeldhouwd, gedecoreerd, gekookt, gepresenteerd, gelanceerd, geshowd, geblogd, gefilmd, gefotografeerd, gemusiceerd en geïntroduceerd. Alle zintuigen worden er geprikkeld. Alles kun je voelen, proeven, ruiken, aanraken en aanhoren.

 

De nadruk ligt op verandering en beleving. Onze winkelmedewerkers komen uit de creatieve industrie en de kunstwereld. Hebben een modeachtergrond, zijn stylist of werkten voorheen in de marketing of het theater. Hebben veel kennis van zaken. Het verhaal achter alle spullen paraat. Zijn de verpersoonlijking van waar ons warenhuis ten diepste voor staat.

 

Maar zij hebben geen verkoopervaring. En dat is ook niet nodig. Want in tegenstelling tot een gewoon warenhuis staat de verkoop bij ons niet centraal. Bovendien is die volledig geautomatiseerd. Bezoekers nemen zelf het initiatief tot aankoop. Via het fotograferen van een bepaald artikel, ontdekken zij de prijs, kunnen ze het artikel bestellen, reserveren, kopen en/of laten bezorgen. Los, meerdere exemplaren of grotere aantallen. (Want wij fungeren ook als toonzaal en groothandel voor inkopers en winkeleigenaren.)

 

Waarom wij doen wat we doen

 

De wereld is volop in verandering. Niets blijft bij het oude. Er is maar één manier om hier effectief op in te spelen, en dat is volop mee te bewegen. Ook zelf permanent te blijven veranderen. Van deze verandering zelfs je uitgangspunt te maken. Dat is wat we gaan doen.

 

Wij herkennen een groeiende weerstand van een steeds grotere groep mensen tegen de bestaande retail-concepten. De eenvormigheid en voorspelbaarheid van de winkelstraten. Het gebrek aan fantasie en originaliteit.

 

Daarnaast beleven we op dit moment het eind van de massaproductie. Markten zijn transparant geworden. En verzadigd. Overal, in elke stad, vind je daarom zo ongeveer dezelfde winkels met min of meer hetzelfde assortiment. Het enige waarop men nog kan concurreren is de prijs. Daarom is het altijd en overal uitverkoop. Met alle gevolgen van dien.

 

Winkelstraten zullen zich opnieuw moeten uitvinden om te kunnen overleven. Gaan nadenken over hun rol en relevantie. Hoe zij zich kunnen onderscheiden. Een nieuwe weg kunnen inslaan. Weer een trouwe groep klanten en vooral fans om zich heen weten te verzamelen.

 

3D-printing is een van de antwoorden die wij voor ons zien. Een oplossing om in kleine oplagen bijzondere en unieke objecten voor een schappelijke prijs aan te kunnen bieden. Maar er zijn ook vele jonge ontwerpers, start-ups, nieuwe merkjes en kunstenaars die nu amper een podium vinden voor hun bijzondere collecties. Omdat de grote ketens de dienst uitmaken. En deze organisaties alleen maar in grote aantallen kunnen denken en zich louter door de prijs van iets laten leiden. Oftewel er is voldoende talent, genoeg aanbod en ook zijn er nieuwe productiemethoden om het daadwerkelijk anders aan te pakken. Spannende, kleinschalige en steeds wisselende collecties neer te zetten. En daarmee in te spelen op de (soms nog latente) wensen en verlangens van een belangrijk (en koopkrachtig) deel van het winkelend publiek. Zo gaan we het dus aanpakken.

 

Onze droom*

 

Wij dromen van een wereld waar binnensteden en hun winkelstraten een nieuwe rol hebben gevonden. Opnieuw relevantie en betekenis hebben verworven. Musea, horeca, winkels en galleries de handen ineen hebben geslagen. Nauw samenwerken met ontwikkelaars en stadsbesturen. En zo een totaalbeleving voor het publiek weten neer te zetten.

 

Wij dromen van een wereld waar je als ontwerper geen diepe zakken hoeft te hebben, of je flink in de schulden moet steken om een nieuw merk te kunnen lanceren en/of in de markt te zetten. Waar kleine zelfstandigen, start-ups, ontwerpers en kunstenaars overal een podium weten te vinden. Omdat juist met hen, en de dingen die zij maken, de echte verandering van de winkelstraten gaat beginnen. Nieuwe, authentieke en duurzame wegen worden ingeslagen. De toekomst voor onze binnensteden vorm begint te krijgen.

 

Het waarom van onze droom

 

Grote ketens hebben het winkelbeeld in onze steden gekaapt. Domineren met hun formules het aanzicht van onze stadscentra. Drukken kleine zelfstandigen weg. Ontwikkelaars doen hier driftig aan mee. Zodra een straat of een gebied veel mensen trekt, door bijzondere lokale en kleinschalige initiatieven – denk bijvoorbeeld aan de negen straatjes in Amsterdam – verhogen zij de huren tot prijzen die de oorspronkelijke winkeliers niet meer kunnen betalen. En bereiden zij zo de weg voor de flag stores van de grote internationale ketens.

 

Daarnaast is het in onze binnensteden permanente uitverkoop. Lijkt alleen de prijs nog de relevantie van veel artikelen en winkels te bepalen. Goedkoop, goedkoper, goedkoopst is overal het parool. Waar het alleen nog maar om lijkt te gaan. Bij zowel de winkels als het winkelend publiek. Voorspelbaarheid, eentonigheid, slechte materialen, belabberde afwerking, weggooiartikelen, kinderarbeid, slechte werkomstandigheden en uitbuiting van de makers het gevolg.

 

Deze strategie is uiteindelijk niet vol te houden. Het tegenovergestelde van duurzame klantenbinding. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we de afgelopen tijd regelmatig worden geconfronteerd met faillissementen van grote ketens. (Denk aan Miss Etam, Mexx, Scapino, Dolcis, Manfield, ProSport, Invito, DA, Dixon, iCentre, MyCom, Dr. Adam, Bitter, Jan Janssen, Schoenenreus, Thom Broekman, Taft, Halfords, Free Record Shop, Polare, Siebel, De Harendse Smid, Block, Sabon, Piet Kerkhof, E-plaza en V&D).

 

*Definitie van een droom

 

Iets wat je graag wilt, maar nooit zal bereiken. Maar dat ondertussen wel richting geeft. Houvast geeft. De weg laat zien die je te gaan hebt. Op dezelfde lijn, maar dichterbij, ligt de missie. De missie is haalbaar. Alle beslissingen die je neemt, zijn erop gericht de missie dichterbij te brengen.

 

Onze missie

 

Het is onze missie het winkelend publiek en winkeliers een alternatief te bieden. Te laten zien dat het anders kan. Wat er eigenlijk allemaal mogelijk is wanneer zowel massa en prijs niet meer de maat der dingen zijn. Wanneer je kleinschalige initiatieven gaat promoten. Jonge ontwerpers, kunstenaars en start-ups een podium geeft.

 

Het is onze missie een plek te creëren waar het prettig toeven is. Je voor je plezier rondstruint. Smaak, kwaliteit en oorspronkelijkheid de boventoon voeren. Waar je geïnspireerd wordt, op nieuwe ideeën wordt gebracht, het plezier en de bevlogenheid van de makers ervaart. De mensen kunt zien en spreken die de artikelen zelf bedacht, ontworpen, gemaakt en samengebracht hebben. Producten kunt kopen die niet anoniem zijn. Altijd uniek zijn. Waar je vanaf het begin een binding mee hebt.

 

Het is onze missie beginnende ontwerpers, kunstenaars, start-ups en nieuwe merken een platform te bieden om zich aan het publiek voor te stellen. Hun merken, collecties en artikelen via ons platform te lanceren. Een plek te creëren waar zij in gesprek met bezoekers en potentiële kopers kunnen gaan. Om vervolgens met die feedback weer iets te doen. Zich erdoor te laten inspireren. Om trouwe fans om zich heen verzamelen. Bekendheid en reputatie te vergaren.

 

Maar het is ook onze missie bestaande en bekende merken – desnoods anoniem of onder een ander label – een plek te bieden waar zij veilig kunnen experimenteren. Naar hartenlust nieuwe wegen kunnen uitproberen. Reacties van het winkelend publiek op hun nieuwe producten en collecties mee kunnen nemen in hun overwegingen om het over een andere boeg te gooien.

 

En het is bovenal onze missie retail weer spannend te maken. Winkeliers, horeca, ontwikkelaars, kunstgalerieën, makelaars en overheden te inspireren het anders aan te pakken. Een nieuwe richting in te slaan. En zo binnensteden te revitaliseren. Een nieuwe impuls en daarmee nieuwe betekenis te geven in het internettijdperk. Winkelstraten tot een plek te maken waar een stad zich in een bepaalde richting kan positioneren. Zowel naar de eigen inwoners als bezoekers en toeristen. Dit deel van onze missie onderstreept onze maatschappelijke relevantie. Dat wij meer zijn dan zomaar een spannend warenhuis. Betekenis hebben voor de samenleving.

 

Onze ambitie

 

Het is onze ambitie het retail-landschap overhoop te gooien. Blijvend te veranderen. De branche een duurzaam alternatief te bieden. Een voorbeeld en zelfs een fenomeen te worden voor de branche. Aan iedereen te laten zien hoe het ook kan. En hoe het ook zou moeten.

 

Dat doen wij door in ons warenhuis een totaalbeleving neer te zetten. Een woord dat inmiddels tot een cliché is verworden, maar nog nooit echt en in de volle breedte in praktijk is gebracht. Deze beleving willen wij in z’n uiterste consequentie neerzetten. Alle aspecten die hieraan bijdragen bij elkaar te laten komen.  Daar geen terughoudendheid in te kennen.

 

Wij willen het dusdanig smaakvol, groots, breed en bijzonder aanpakken, dat mensen in omringende steden, maar ook uit de ons omringende landen, speciaal naar Haarlem komen. Om dit fenomeen met eigen ogen te zien. Zich bij ons te laten inspireren. Hier ideeën op te doen. Omdat wat hier bij ons gebeurt uniek is, nog *nergens anders bestaat.

 

*Weliswaar zijn er duidelijke raakvlakken met bijvoorbeeld Merci in Parijs, Stories in New York en /// in Milaan. Ook dit zijn winkels die op een geheel eigen wijze het winkelen opnieuw proberen uit te vinden. Nieuwe richtingen laten zien waarin de retail-branche kan veranderen. Ook deze drie voorbeelden zijn inmiddels allemaal toeristische attracties geworden. Ontbreken niet in de betere reisgidsen. Tegelijk kun je ons initiatief inhoudelijk niet met deze drie vergelijken. Want wij gaan verder. Bij ons is het spannender. En onze beweegredenen zijn maatschappelijker.

 

Onze doelgroepen

 

  • Iedereen die schoon genoeg heeft van de middelmaat. De lelijkheid, eenvormigheid, goedkoopte en rommel. Iedereen die graag verrast wil worden. En geïnspireerd. Nieuwe dingen wil ontdekken. Zich wil omringen met smaakvolle, waardevolle, unieke, spannende en bijzondere dingen. Zaken die waarde hebben en die tot in lengte van dagen zullen houden. Niet morgen of overmorgen bij de Action of de Xenos in bulkhoeveelheden in de aanbieding liggen.

 

  • Toeristen die Amsterdam bezoeken en er een dagje Haarlem bij pakken. En over een poosje waarschijnlijk zelfs speciaal voor ons naar Haarlem komen. Zoals toeristen die Parijs aandoen, speciaal naar de Marais gaan om Merci* te bezoeken. Of vroeger naar Londen gingen om bij Biba te winkelen.

 

  • Stylisten en inkopers uit binnen- maar vooral uit buitenland. Die artikelen zoeken om hun winkel weer een eigen karakter gaan geven. Spullen zoeken waarmee ze zich weer kunnen onderscheiden.

 

  • Stedelijke en provinciale overheden, ontwikkelaars, horecaondernemers, winkeliers, en retail-ketens. De laatste twee doelgroepen stellen in aantallen niets voor. Maar zijn voor de opbouw van onze reputatie en het realiseren van onze maatschappelijke doelstellingen cruciaal. Want hen het inspireren het anders aan te pakken is een belangrijke nevendoelstelling van ons warenhuis.

 

  • Bloggers, vloggers en alle andere media. Niet alleen in Nederland, maar van over de hele wereld. Wat zij over ons vertellen is cruciaal in de aanloop om uiteindelijk een fenomeen te worden.

 

Dominante waarden (zie merkvizier)

 

Eigenzinnig en berekenend. Steeds weer anders en duurzaam.

 

Onze merkessentie (zie merkvizier)

 

Waar alles samenkomt.

 

Onze belofte

 

Wij beloven talentvolle beginnende ontwerpers, stylisten, makers, kunstenaars, merken en start-ups een podium waar zij kunnen schitteren. Zich volop kunnen presenteren aan een uitgelezen publiek. Met hen in dialoog kunnen gaan. Ook beloven wij dat wanneer wij hen uitnodigen om zich in onze winkel en onze site te presenteren, zij bekendheid gaan verwerven. Hun carrière vleugels zal krijgen. Hun reputatie een aanvang zal nemen. Zij de aandacht krijgen die ze verdienen.

 

Wij beloven onze bezoekers een totaalbeleving. Een bijzondere mix van verrast worden, ontdekken, vinden, geïnspireerd worden, ondergaan, meegenomen worden, stappen zetten, zien, voelen en proeven. Al je zintuigen zullen bij ons geprikkeld worden. En helaas, we beloven je ook dat je favoriete winkels na een bezoek bij ons er wat bleekjes en gewoontjes bij zullen afsteken.

 

Wij beloven je dat de dingen die je bij ons ziet en koopt unieke exemplaren zijn. Of slechts in kleine aantallen gefabriceerd zijn. Wij beloven je als wat bij ons staat, hangt en ligt kwalitatief is, bijzonder is, klasse heeft, smaakvol is, op de tijd vooruitloopt.

 

Wij beloven overheden, ontwikkelaars, brancheorganisaties, ketens, winkels, maar ook bloggers en de media, dat wij hen nieuwe wegen zullen laten zien. Een nieuw toekomst voor onze binnensteden zullen ontvouwen. Waar kleinschalige, kwalitatieve initiatieven van talentvolle creatieve mensen de boventoon zullen voeren. Winkelen opnieuw wordt uitgevonden. En bovenal beloven wij dat wij al onze kennis en ervaring met iedereen zullen delen. Dat wij regelmatig workshops, evenementen zullen geven om hen mee te nemen. Maar dat mens ons ook kan consulteren om een verandering in een stad, bij een winkelketen, café of restaurant daadwerkelijk te begeleiden.

 

WHY – HOW – WHAT

 

Why  

 

Omdat onze binnensteden zo op elkaar zijn gaan lijken. Het niet meer uitmaakt waar je winkelt. Overal in alle stadscentra de grote ketens het beeld domineren. Het aanbod steeds eenvormiger en voorspelbaarder is geworden. Omdat er alleen nog maar in lage prijzen en grote aantallen wordt gedacht. Men het winkelend publiek alleen nog maar aanbiedt wat het verwacht. En dat dit de dood in de pot is. Zowel voor de ketens, de andere winkels, als het winkelend publiek. Omdat deze grauwheid, gelijkvormigheid en gebrek aan inspiratie, verbeelding, verrassing, kwaliteit en creativiteit ook afstraalt op de stad. Het winkel- en horeca-aanbod zelfs voor een groot gedeelte het aanzien en imago van onze steden bepaalt.

 

Omdat wij weten dat het anders kan. En dat het anders moet. Omdat wij een voorbeeld willen stellen. Een rolmodel willen worden. Winkelen weer spannend willen maken. Er een verrijking van de stad van willen maken.

 

How

 

Door niet meer in grote massa’s en lage prijzen te denken. Niet meer het publiek te geven waar het om vraagt. Maar door kleine initiatieven te gaan promoten. Beginnende ontwerpers, kunstenaars, makers en start-up een podium te bieden. Het winkelend publiek te verrassen, te verbazen en te verwonderen met nieuwe onbekende dingen.

 

Door in ons warenhuis en op onze site een spannende mix samen te stellen van allerlei bijzondere artikelen. En die kris door elkaar te mengen. Een onverwachte combinatie te presenteren van mode, accessoires, cosmetica, parfum, kunst, antiek, gadgets, eten en drinken. Die met elkaar gemeen hebben dat ze allemaal smaak en klasse hebben. Kwaliteit hebben. Unieke exemplaren zijn of in slechts kleine oplagen gefabriceerd zijn. Door onze inrichting en ons assortiment contant te veranderen. Ons warenhuis er nooit hetzelfde uit te laten zien. Theaterelementen, evenementen en shows door ons aanbod te mengen.

 

Door onze ervaringen te delen met anderen. Met overheden, ontwikkelaars, makelaars, winkelketens, zelfstandige winkeliers, brancheverenigingen, horeca, theater en galeries. Zodat iedereen er zijn of haar voordeel mee kan doen. De samenleving als geheel er beter van wordt.

 

What

 

Wij collectioneren een spannende mix van allerlei artikelen. Spullen die het publiek zullen verrassen verbazen en verwonderen. Vooruitlopen op het tijdsbeeld. Unieke exemplaren zijn of slechts in kleine hoeveelheden gefabriceerd zijn. En deze hele collectie onder één dak aanbieden. Dwars door elkaar heen en zonder enige logica. Waardoor alles uit de context wordt gehaald. Bezoekers automatisch gaan zoeken, ontdekken en vinden. Gaan associëren en combineren. Objecten onbevangen tegemoet treden.

 

In ons warenhuis ook evenementen en shows organiseren. Makers aan het werk zijn. Druk bezig met het maken van hun spullen. In dialoog met de bezoekers gaan. Door horeca-elementen en experimenten toe te voegen. Zodat het totaal-beleving wordt. Alle zintuigen van de bezoekers geprikkeld worden.

 

De ziel* van Gather

 

*Definitie van een ziel

 

De organisatie verbeeld als mens van vlees en bloed. Met alle leuke en minder leuke kanten die mensen eigen zijn. Met afkomst en opleiding. Leeftijd en ervaring. Karakter en levensinstelling. Drijfveren en ambities. En natuurlijk met sekse. Met sekse wordt bedoeld de animus en anima in de terminologie van o.a. Carl Jung. Mannelijke en vrouwelijke eigenschappen dus. Mannelijke eigenschappen zijn o.a. agressie, daadkracht, durf, lef, wil, moed, avontuur, territoriumdrift en ego. En vrouwelijk o.a. warmte, inlevingsvermogen, mededogen, verzorging, betrokkenheid, opoffering, altruïsme en dienstbaarheid. Als de mannelijke eigenschappen de vrouwelijke overtreffen wordt de ziel automatisch mannelijk. En andersom.

 

De ziel bepaalt de tone-of-voice en de look-and-feel van de organisatie.

 

Onze ziel

 

Gather is een jonge vrouw. Einde dertig. Creatief en sensitief. Heeft haar antennes ver uitstaan. Vertrouwt op haar intuïtie. Voelt de tijdgeest haarfijn aan. Weet in welke richting zich die beweegt. Waar mensen binnenkort behoefte aan hebben. En hoe je daar nu al op kunt voorsorteren. Hoe je mensen mee kunt nemen. Hun latente wensen en verlangens kunt aanwakkeren. Maar hen ook een beeld in de toekomst kunt gunnen. Kunt laten zien waar het tijdsbeeld naar toe gaat. Er over vijf, tien of vijftien jaar uit zal zien.

 

Het is een bijzonder waardevolle talent in deze tijd waar alles in beweging is, alles verandert, niets bij het oude blijft, en al die veranderingen zich bovendien in een steeds hoger tempo voltrekken. Veel grote bedrijven begrijpen inmiddels hun klanten niet meer. De tijdgeest niet meer. Het publiek is voor hen grillig en onvoorspelbaar geworden. Ze hebben vaak geen idee meer wat de samenleving van hen verwacht. Ondanks het vele geld dat zij uitgeven aan research en enquêtes, lopen zij steeds vaker achter de feiten aan. Het is daarom niet verwonderlijk dat deze grote en machtige bedrijven, regelmatig en ogenschijnlijk vanuit het niets, van de ene op de andere dag in grote problemen komen.

 

Het is het verschil tussen zaken doen met je verstand of je gevoel. Je kennis en kunde inzetten of je intuïtie gebruiken. Het bijzondere van Gather is, dat ze volledig vertrouwt op haar antennes. Wat die opvangen. Haar vertellen. Dat is het grote verschil tussen haar en al die machtige bedrijven Zij loopt met haar recente initiatief, haar nieuwe retail-concept, niet achter, niet in de pas, niet voor, maar ver voor op de tijdgeest. Want deze vrouw heeft helemaal niets met de waan van de dag. Met slim zakendoen en opportunistisch handelen. Haar uitgangspunt is dat je mensen nooit moet geven wat ze verwachten, waar ze om vragen, nooit hun instant behoeften moet bevredigen, ze niet moet benaderen als kritische en veeleisende consumenten die je tevreden moet stellen, maar hen altijd moet blijven verbazen. Verwonderen en verrassen. Diep in het hart moet raken. Hoe zij in het leven staat, de zaken aanpakt, en de grote bedrijven en ketens dat doen is een wereld van verschil. Daarom kan zij dingen in gang zetten die de grote bedrijven laten liggen. Domweg niet zien.

 

De richting waarin de tijdgeest verandert en wie Gather intrinsiek is, komt steeds dichter bij elkaar. Daarnaast heeft van nature iets ongedurigs en rusteloos. Houdt ze van verandering, van beweging. Geniet als de het steeds weer anders is. Raakt al snel verveelt als het statisch is, zaken hun plek hebben gevonden, hetzelfde blijven. Maar vergis je niet. Dan heb je het slechts over de invulling, de aankleding, het interieur, assortiment, opstelling van de artikelen, de details dus van haar initiatief. Want haar visie is helder. Zij gaat recht op haar doel af. In een tijd dat bijna alle bedrijven dicht op de bal zitten, hun concurrenten scherp in de gaten houden, klantenbehoeften constant monitoren, de wensen van al hun stakeholders op de voet volgen, richt zij zich op de toekomst, heeft zij een langetermijnvisie. Is zij bezig haar missie uit te voeren en haar droom dichterbij te brengen.

 

Gather heeft smaak, stijl en klasse. Kan dingen op een bijzondere manier combineren. En zo de context van artikelen veranderen. Waardoor je met andere ogen naar iets gaat kijken. Onbevangen gaat observeren. Vooroordelen en conventies loslaat.

 

Ook heeft zij een goede neus voor talent. Ze herkent welke ontwerpers, makers, en kunstenaars het binnenkort zullen gaan maken. Over een poosje succesvol worden. Maar ook wat hen daar nu nog in tegenhoudt. Hoe je hen moet begeleiden, ondersteunen en coachen in hun carrière. Ontdekken wat ze moeten doen (en laten) om alles uit zichzelf en hun talenten te halen. Kunnen schitteren.

 

Gather cast en scout dus haar talenten. Geeft hen een podium. Een plek waar zij de aandacht krijgen die ze verdienen. In contact komen met het juiste publiek. In dialoog met het publiek nieuwe objecten en collecties ontwerpen. Zodat het contact met het winkelend publiek wordt vergroot, het publiek zich betrokken en gewaardeerd voelt, merkt dat hun mening ertoe doet, waardoor zij zich kwetsbaarder op gaan stellen. Dit samen met de sfeer die in haar warenhuis heerst, de energie en inspiratie, het plezier en het idee dat alles kan en alles mag, maakt dat zij hun afstandelijke en kritische consumentenhouding laat varen. Zich openstellen. Gaan verbinden met de makers.

 

Gather vertrouwt op het soort mensen dat bij haar komen. Op haar winkel afkomen. Het zijn de mensen die graag meegenomen willen worden op haar vleugels. Met haar ogen naar de dingen willen kijken. En zo stappen maken. Anders gaan denken over de dingen die ze aanschaffen. Trouwe fans van haar worden.

 

Maar daarmee is nog niet alles gezegd. Gather heeft nog meer talenten. Excelleert ook in zaken die je niet verwacht bij een creatief en sensitief persoon. Ze is ook commercieel. Berekenend. Zakelijk. Oftewel zij is in staat dat wat voor ogen staat, om zich heen verzamelt, haar intuïtie haar ingeeft; te vertalen in zakelijke formule. In succes. En dat zie je niet zo vaak. Creëren en munt slaan uit dat wat je creëert, is zelden in één persoon verenigd. Je hebt normaliter de kunstenaar en zijn agent. De artiest en zijn manager. Maar Gather heeft beide talenten in huis.

 

Wat valt er nog meer over haar te vertellen? Ze is stevige tante (in overdrachtelijke zin). Een doorzetter. Niet bepaald de vrouw die bij de pakken neer gaat zitten als het even tegen zit. Ze gaat door tot het gaatje. Tot waar ze wezen wil. Laat zich niet afleiden of imponeren door mensen die het zogenaamd beter weten. Er verstand van zouden hebben. Veel ervaring in huis hebben. Ervoor gestudeerd hebben. Ervaring is ballast in deze tijd, je gevoel is belangrijker dan je verstand, het onderbewuste gebruikt meer hersencapaciteit dan de ratio, en kennis verouderd snel, zijn een aantal van haar favoriete uitspraken.

 

Verder is Gather een uitgesproken mensenmens. Iemand die graag de verbinding zoekt. Zich openstelt voor anderen. Geniet van het contact met anderen. Ze is behulpzaam. Dienstbaar. Helpt anderen. Geniet als beginnende ontwerpers en kunstenaars in hun kracht komen. Excelleren. Wanneer zij haar bezoekers kan verrassen en verwonderen. Andere winkels en horecazaken kan helpen het over een andere boeg te gooien. Overheden en ontwikkelaars te inspireren het anders aan te pakken. Maatschappelijk bezig te zijn. Onze binnensteden weer mooi en spannend te maken. Plekken waar je je thuis voelt. Graag komt.  

 

Is er dan geen minpuntje te ontdekken bij deze bijzondere vrouw? Heeft ze geen karaktertrekken die wat minder zijn? Jazeker, we stipten het al eerder aan: Gather is ongedurig. Kan niet stilzitten. Wil steeds weer iets anders. Maar zelfs die eigenschap werkt in deze tijd van grote veranderingen in haar voordeel. Is de basis van haar concept geworden En stevig gekoppeld aan een langetermijnvisie. Steeds veranderen en toch consistent en consequent zijn. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.