Waarom zijn wij GATHER begonnen

Uit onvrede met het huidige winkelaanbod. Met winkelstraten die steeds meer op elkaar zijn gaan lijken. Met grote ketens die overal de stadscentra zijn gaan domineren. Met vastgoedbedrijven die onvoldoende met de markt meebewegen. De huren steeds verder opdrijven. Leuke en spannende winkeltjes die steeds vaker het onderspit delven.

De eenheidsworst waar dit alles toe leidt. De sterke nadruk op prijs. De constante uitverkoop. Het opportunisme en korte-termijn denken dat overal hoogtij viert. Winkels die hun aanbod louter nog afstemmen op wat zij denken dat consumenten willen betalen. En daarmee saai en voorspelbaar zijn geworden. Met alle treurige gevolgen van dien.

Omdat wij al langer zien dat de voordelen van massaproductie zijn verdwenen. Het in bulk bestellen in het verre oosten de ketens niet meer het voordeel oplevert dat het ooit had. Internet alles transparant heeft gemaakt. Elke inkoper weet welke artikelen je waar kunt bestellen tegen welke prijs. Waardoor overal ongeveer hetzelfde te koop wordt aangeboden. Ook een consument kun je niet eindeloos blijven dwingen te kopen door steeds weer nieuwe collecties uit te brengen. En de vorige collectie voor dumpprijzen in de uitverkoop te doen. Alsof die plotseling alle waarde heeft verloren. Wanneer iedereen dit soort trucjes hanteert, zijn ze op een gegeven moment uitgewerkt. En dat is wat we nu al een tijdje meemaken. En we weten waartoe het leidt.

Wij denken dat het hoog tijd is het dichter bij huis te zoeken. De kleine makers die unieke producten bedenken het podium te geven dat ze verdienen. Te bewijzen dat je ook in kleine series profijtelijk kunt zijn. Door gebruik te maken van nieuwe technieken en productiemethoden. En te werken met mensen die plezier hebben in wat ze doen. Bij wie niet alles om geld draait.

Het probleem dat GATHER oplost

We laten zien hoe leuk en levendig stadscentra weer kunnen worden. Hoe je bezoekers kunt verrassen, verbazen en verwonderen. In kunt spelen op hun latente wensen en verlangens. Al hun zintuigen kunt prikkelen. Hoe je het weer spannend en avontuurlijk kunt maken. Van winkelen, eten, drinken, museum-, galerie-, en evenementenbezoek een spannende mix kunt maken. Hoe je het publiek kunt uitdagen en inspireren. Een sfeer kunt creëren waarin bezoekers ontvankelijk zijn voor smaak, kwaliteit en authenticiteit. Zich graag verbinden met de makers van de artikelen die aangeboden worden. Waardoor de prijs een minder dominante overweging wordt. En hoe je dit alles profijtelijk kunt organiseren.

Hoe wij dit probleem oplossen

Door een nieuw type warenhuis te beginnen in nauwe samenwerking met kleine merken, jonge ontwerpers, creatieve ambachtslieden en kunstenaars. Hen te spiegelen en te coachen. Een podium te bieden. Te laten schitteren. De kans te bieden in dialoog te gaan met het publiek. En zo fans om zich heen weten kunnen verzamelen. Reputatie vergaren.

Door een spannende en uitdagende ruimte in te richten waar veel te beleven valt, overal reuring is, niets hetzelfde blijft, alles constant verandert. (Net zoals de wereld om ons heen.) Het aanbod te blijven variëren, de context van de artikelen steeds weer aan te passen. Manifestaties, shows en presentaties te organiseren. Nieuwe horeca-initiatieven een kans te geven.

Door bestaande merken een ruimte te bieden waar zij nieuwe inspiratie opdoen, kunnen experimenteren. Direct in contact met het publiek kunnen treden. Op kleine schaal en een veilige manier nieuwe collecties kunnen uitproberen. Maar door ook allerlei dienstenaan te bieden die interactie met het publiek bevorderen, zoals crowdfunding campagnes en bankdiensten.

Door een voorbeeld en rolmodel voor anderen te zijn. Voor ketens, winkeliers, makelaars, ontwikkelaars, brancheverenigingen, provinciale en stedelijke overheden. Hen te laten zien hoe je retail in deze tijd zou moeten organiseren. Winkelstraten in binnensteden kunt revitaliseren, een nieuwe relevantie weet te geven. Een duidelijk onderscheid moetmaken tussen slow- en fast-shopping*. Welke kansen er ontstaan wanneer je nieuwe, hybride verdienmodellen introduceert. En dus niet meer van alleen de winkelomzet afhankelijk bent.

De waarde die GATHER creëert

Wij creëren waarde door in te spelen op hun latente wensen en verlangens van het publiek. Hen te verwonderen en te verrassen met unieke artikelen. Met spannende presentaties. In een enerverende omgeving. Hen in contact te brengen met de makers, waardoor de authenticiteit van de tentoongestelde objecten benadrukt wordt. Prijs niet meer de meest dominante overweging van een aanschaf wordt.

Door nauw samen te werken met kleine merken, jonge ontwerpers, creatieve ambachtslieden en kunstenaars. Hen te coachen, te begeleiden, een podium te bieden. Door grote merken en ketens een plek te geven waar zij veilig kunnen experimenteren, nieuwe collecties kunnen uitproberen. Waar het winkelend bezoek in dialoog met de makers kan treden.

Door een voorbeeld te zijn voor anderen. Voor de branche. Door nieuwe verdienmodellen te introduceren. Voor de grote ketens, vastgoed eigenaren, ontwikkelaars, makelaars en overheden. Door hen te laten zien hoe het ook kan en hoe het ook zou moeten. Hoe je leegstand in stadscentra tegen kunt gaan. Kleinschalige winkels een kans kunt geven. Winkelstraten nieuw leven in kunt blazen. Binnensteden kunt revitaliseren. Weer spannend en uitdagend maken. Door elke stad z’n eigen gezicht en specialisme terug te geven. Duidelijk ten opzichte van elkaar te positioneren.

Wat GATHER al bereikt heeft

GATHER heeft de afgelopen maanden ge-experimenteert met een kleine winkel (80m2) in de Kruisweg in Haarlem. Om fans voor haar idee te winnen. Haar idee kleinschalig uit te proberen. Veel te leren. Nieuwe verdienmodellen uit te proberen. Met kleine merken, creatieve ambachtslieden en kunstenaars nauw samen te werken. Hen alvast een tijdelijk podium te bieden. De komende twee jaar wil GATHER elk kwartaal een grotere (pop-up) ruimte betrekken. Haar vloeroppervlakte steeds opnieuw verdubbelen. Zich als een reizend en steeds groter wordend theater door Haarlem verplaatsen. Tot het concept zich heeft bewezen. De kinderziekten zijn overwonnen. Het warenhuis haar deuren kan openen.

Waar wij trots op zijn

Dat wij groots durven denken. Het talent hebben om in de toekomst te kijken. De uiterste consequenties uit dat wat wij zien gaan trekken. Een groep mensen om ons heen hebben verzameld die ook in ons idee geloven. Met ons op reis gaan. Zowel figuurlijk als letterlijk. Nieuwe verdienmodellen hebben bedacht om dit alles mogelijk te maken. En die al volop in de praktijk aan het testen zijn.

Wat onze ambities zijn

Het is onze ambitie om binnen anderhalf tot twee jaar onze definitieve ruimte te betrekken. Ons warenhuis in een groot monumentaal gebouw te realiseren. Zo denken wij bijvoorbeeld aan de Koepel (gevangenis) in Haarlem. Samen met een grote vastgoedpartij en ontwikkelaar en in nauwe samenwerking met een vooraanstaande architect willen wij een gedurfd plan realiseren. Een landmark voor de stad neerzetten. Een (glazen) gebouw in een gebouw bouwen dat uniek is voor Haarlem, voor Nederland en voor de rest van de wereld. Een nieuw retail-concept neerzetten dat z’n weerga niet kent. Waar mensen uit de hele wereld op afkomen. Maar hier houdt het wat ons betreft niet op. Als ons Haarlemse warenhuis draait, willen wij met onze partners soortgelijke vestigingen openen in Parijs, Londen, Berlijn, San Francisco en New York.

Wat ons van de concurrentie onderscheid

Ondanks dat wat wij aan het realiseren zijn al een tijdje ‘in de lucht hangt’, eigenlijk voor ingewijden vanzelfsprekend is, voor mensen die de tijdgeest volgen, de maatschappelijke, culturele en sociale ontwikkelingen in elkaars samenhang kunnen duiden, die beseffen waar dit alles toe leidt, waar het publiek een latente behoefte aan heeft, wat de rol van winkels en binnensteden en stadscentra gaat worden; heeft gek genoeg nog niemand de uiterste consequentie uit deze bevindingen getrokken.

Ondanks dat iedereen ziet dat het slecht gaat met de retail, dat er steeds meer leegstand ontstaat, steeds meer grote retail-bedrijven omvallen, er grote urgentie is om het roer om te gooien, trekt niemand het initiatief naar zich toe. Ook in buitenland niet.

In Parijs, New York en Milaan zijn weliswaar nieuwe initiatieven ontstaan, zoals Merci, Colette, Story en Corso Como, maar die gaan niet ver genoeg, zijn bovendien louter commerciële bedrijven, missen de maatschappelijke component die cruciaal is om van een dergelijk project een duurzaam succes te maken.

Nog onlangs gaf, in het kader van het jaarlijkse Anton Dreesmann congres “Retail beyond borders”, de Londense retail-goeroe Ibrahim Ibrahim een presentatie over de richting waar de retail heen moet bewegen. Waar hij over sprak betrof in grote lijnen het plan waar wij al anderhalf jaar aan werken. Hij is overigens inmiddels als adviseur aan ons initiatief verbonden.

Waarom het publiek fan van ons wordt

Mensen willen graag verrast worden. Op ideeën worden gebracht. Geïnspireerd worden. Meegenomen worden in spannende ontwikkelingen. Winkelen is al lang niet meer het aanschaffen van goederen. Winkelen is ontspanning, een sociale bezigheid, een favoriete vrijetijdsbesteding. Ontdekken, een dagje uit, verwonderdworden, gecombineerd met horeca, musea, theater en een bezoek aan kunstgaleries.