Gather Pop Up Warenhuis in V&D Haarlem

Gather wordt geen gewoon warenhuis. Verkoop is niet waar het bij Gather primair om draait. Gather is vooral het podium waar de top van de kleinschalige maakindustrie kan schitteren. Waar nieuwe en ambitieuze merken en labels, veelbelovende ontwerpers, creatieve ambachtslieden en innovatieve horeca-concepten aan een groot en straks ook internationaal publiek, laten zien wie ze zijn. Wat ze maken, waar ze voor staan en waar ze in geloven. Aan Gather de taak deze makers te laten groeien. Hen te helpen merkbekendheid en reputatie te vergaren. Een fenomeen te worden.

 

Dat is de reden dat Gather haar eerste pop-up warenhuis op zo’n bekende en drukbezochte plek in het centrum van Haarlem heeft gevestigd: de voormalige V&D-vestiging aan de Grote Houtstraat.

 

We nodigen jou uit om dit samen met ons te creëren.

Het afgelopen half jaar hebben we met een kleine groep vrijwilligers ongelofelijk hard gewerkt. Vaak tegen de stroom ingezwommen. Een bijna bovenmenselijke prestatie geleverd. Bijna zonder geld, maar met veel sociaal kapitaal, inzet en enthousiasme de eerste pop-up versie opgezet van het nieuwe warenhuis voor de creatieve en kleinschalige maakindustrie Gather in de oude V&D in Haarlem.

 

Op de tast en vaak met vallen en opstaan groeien we als pop-up warenhuis de komende tweeëneenhalf jaar langzaam maar zeker naar onze ideale formule. Ondertussen zijn we ook druk bezig een definitief onderkomen voor Gather te organiseren. Een iconische plek waar zich een heus ecosysteem voor de kleinschalige maakindustrie kan ontwikkelen. Waar ontwerpen, maken, leren, verblijven en verpozen elkaar aanvullen. Waar bezoekers de makers aan het werk kunnen zien, met hen in dialoog kunnen gaan. Waar workshops worden gegeven. Shows, manifestaties, presentaties en congressen worden gehouden. Voorstellingen worden gegeven. Een plek waar altijd reuring is. Alles steeds weer anders is. Waar verbinden, inspireren, samenwerken, vernieuwen en veranderen de sleutelwoorden zijn.

 

Niet iedereen begreep en begrijpt altijd waar wij mee bezig zijn. Steeds opnieuw moesten en moeten we het verhaal achter Gather uitleggen. Vertellen over die groeiende groep mensen die geen consument meer wil zijn. Niet meer van speciale aanbieding, via extra korting naar de volgende uitverkoop wil rennen. Genoeg heeft van liefdeloze en onder slechte omstandigheden vervaardigde massaconsumptie artikelen waarvan alleen de prijs nog lijkt te tellen. Die verbaasd, verrast en verwonderd willen worden. Op zoek is naar kwaliteit. Originaliteit. Duurzaamheid. Met zorg en liefde gemaakte artikelen. Van nieuwe ontwerpers, productdesigners, merken labels en creatieve ambachtslieden. Zelfs sommige makers die wij het podium wilden geven waar zij eindelijk konden schitteren, begrepen niet altijd onze doelstellingen.

 

En nu komt er de kentering. De waardering. Herkennen steeds meer mensen, bedrijven en organisaties waar wij mee bezig zijn. Wat ons groter plan is. Wat onze missie is. Waar wij van dromen. En dit artikel in Elsevier is daar het bewijs van.

Foto: Michel Mees

 

Dus met Gather doe je alleen mee als je écht ambitieus bent. Een toekomstvisie hebt. Het spannend vindt met andere mensen die op dezelfde manier in het leven staan samen te werken. Relevant wil zijn en een bijdrage wil leveren aan een mooiere wereld. Wil investeren in jezelf en/of je merk. Het lef hebt om aan zoiets groots mee te doen.

De handen uit de mouwen te steken. Met elkaar samen te werken. We zoeken nog creatieve denkers en doeners. Daarnaast gaan we donaties vragen. Aan iedereen met een positieve intentie. Die mee wil helpen om iets bijzonders in beweging te zetten. Het leuk vindt een daad te stellen. Dé hotspot van Amsterdam en omstreken neer te zetten (tenslotte is Haarlem natuurlijk niets anders dan de mooiste buitenwijk van Amsterdam, ook voor toeristen).