Retail apocalypse: moge Gather overwinnen.

Retail apocalypse: moge Gather overwinnen.

In de VS wordt er gesproken van een retail apocalypse met meer dan 3500 winkels die naar verwachting in de aankomende maanden hun deuren zullen sluiten. Droevige beelden van leegstaande winkelcentra maken plaats voor wat ooit een levendige gemeenschap was.

 

Beeld van Seph Lawless uit het artikel  “These haunting photos of the reatil apocalypse reveal a new normal in America” van Business Insider Nederland.

 

In Nederland moesten we ook toekijken hoe, met veel tumult, V&D landelijk zijn deuren sloot; de rijke geschiedenis leek in één klap teniet gedaan. Met Gather zijn we dankbaar en vereerd dat dit lot onze V&D in Haarlem bespaard is gebleven. Dat wij het gebouw met zijn rijke geschiedenis, en het warenhuis met zijn belangrijke sociale functie, een waardige transformatie hebben kunnen geven naar een warenhuis 3.0. Totdat er weer nieuwe waardige opvolging komt.

 

Het warenhuis is dood; leve het warenhuis!

 

De toekomst van warenhuizen is nog lang niet zeker; of zo zeker als de dood. Iets waar we met Gather op beducht zijn. We proberen onze organisatie daar lenig op in te richten – niet makkelijk: onafhankelijk van tijd, plaats, persoon of onderwerp.

Vooral dat laatste is belangrijk: het onderwerp. Want wat ben je nou? Het is mens eigen om te willen definiëren en samen te vatten tot iets hapklaars of behapbaars. Maar Gather is een experiment dat constant onderhevig is aan verandering en is daarmee niet vatbaar.

Gather is iets anders dan een plek om te kopen. Het kán wel, maar er kan zoveel méér. Want het feit blijft dat consumenten in toenemende mate online kopen, en dat de betekenis en operatie van winkels, warenhuizen en winkelcentra opnieuw en opnieuw en opnieuw bestudeerd moet. Dit is geen wiel dat nog maar één keer uitgevonden hoeft te worden zodat de kar kan blijven rijden. Want ondertussen dwaalt de aandacht van het winkelend publiek verder af. Een open deur inmiddels, maar deze wordt wel heel bruut ingetrapt als je kijkt naar het succes van Primark en de uit het straatbeeld verdwijnende kleine maakindustrie.

 

Beeld van Jason Alden/Bloomberg via Marug.

 

This is Gather – in beweging

 

Maar zoals (gelukkig) kenmerkend is voor iedere brute ontwikkeling, ontstaat er parallel een sterk groeiende tegenbeweging die zijn tijd vaak vooruit is. Een die niet puur opportuun is maar gegrond op positief ondernemerschap. Een die deuren niet bruut intrapt maar deze netjes openhoudt voor nieuwe kansen.

Want de kunst is de deur altijd open te houden. Consumenten te verleiden om binnen te komen zonder het geschreeuw over koopjes. Consument binnen te houden, zonder ze – willens en wetens – in de val te laten lopen van die steeds opnieuw verpakte eenheidsworst die niets meer toevoegt.

Hoe zorg je dat je deuren niet hoeft in te trappen maar dat deze – idealiter – platgelopen worden door bezoekers? Dát experiment is Gather in levende lijve. Een beweging opzoek naar verwondering en overwinning.

Bij Gather is er ruimte om te ontdekken, voor de makers én de bezoekers. En die bezoekers zijn weliswaar allemaal consumenten maar ze hoeven niet te consumeren. Niet met persé met geld in ieder geval. Ze mogen in plaats daarvan ook met ons komen experimenteren. Komen verwonderen. Mee opzoek naar het warenhuis 4.0 en 5.0, of welke definitie er ook aan gegeven mag worden. Een verzamelplaats voor makers die de aandacht verdienen, zoveel is zeker.

 

 

Come to Gather – help jij ons mee?

 

Gather is veel meer dan een “innovatief retailconcept”. In deze tijd, waarbij we onszelf en alles steeds opnieuw uitvinden, bestaat er geen allesomvattende naam of beschrijving die de lading kan dekken voordat deze alweer is ingehaald door de tijd. En juist daarom hebben we jou nodig, om ons verhaal te vertellen, as we go. En dat verhaal mag je zelf schrijven. Je mag er zelf betekenis aan geven. Je mag er zelf invulling aan geven. Jouw versie is net zo waar als de vorige versie die je gelezen hebt. En we hebben die verhalenvertellers nodig die hun verwondering over Gather met anderen wil delen. Of er misschien zelf iets aan toe willen voegen? Als anderen ons verhaal maken en vertellen, dan hoeven we zelf niet te gaan schreeuwen.

Ben je benieuwd? Come to Gather.

 

No Comments

Post a Comment

vijf + 6 =