“We zetten hoog in”

“We zetten hoog in”

(interview)

Manifesto helpt ondernemers met het realiseren van hun dromen. Zoals het team achter Gather. Dromen werkelijkheid laten worden is niet altijd eenvoudig. Grote dromen soms nog lastiger. Maar dat is geen reden om het doel los te laten, vindt Danny van Heusden van Gather.

 

“We zetten hoog in. Dat betekent dat we 24/7 bezig zijn. Gaan, gaan, gaan”, vertelt hij. “Het project gaat hartstikke goed en het ontwikkelt zich snel. Maar het is geen gemakkelijk proces. Op het ene moment incasseer je een tegenslag en op het andere moment kun je de hele wereld aan.”

 

Gather wil de consument een nieuwe winkelbeleving bieden. Een plek waar je geïnspireerd raakt, waardoor mensen weer de stad intrekken. Omdat het leuk is. Spannend ook.
De kleinschalige maakindustrie moet hierin een belangrijke rol krijgen, vindt Danny. Van nieuwe merken, creatieve ambachtslieden tot innovatieve horecaconcepten. “De grote winkelstraten staan bol van de ketens die massaproducten leveren. Maar daarvoor hoef je als consument niet meer naar de stad. Die goederen kun je ook online kopen.”

 

Wat Gather moet zijn, werd eerst ‘uitgetest’ in een pop-up store in de Haarlems binnenstad. “Maar de valkuil is dat je misschien een leuk winkeltje hebt, maar dat het een leuk winkeltje blijft. En dat is onze ambitie niet. We willen een inspiratiebron voor ondernemers zijn die een leuke business in de retail willen creëren, die ook leuk voor de consument is.” Dus werd de winkel weer gesloten. Op naar een grotere locatie: de ruimte van de V&D. Grote partijen worden benaderd, urenlange gesprekken gevoerd. Opnieuw uitleggen wat je voor ogen hebt. Wat je droom is. Met de politiek, met bestuurders, met partijen in de vastgoedsector. Soms is er een ‘ja’, dan weer een ‘nee’.

 

Uiteindelijk is de Koepel in Haarlem de ultieme plek voor zijn nieuwe innovatief winkelconcept: een nieuw warenhuis. “Maar grote ruimtes vragen ook veel invulling”, zegt hij. “Daar hebben we makers, merken en organisaties voor nodig.” En banken. “We merken dat banken nog erg aarzelen. Daarom proberen we eerst grote marktpartijen aan boord te krijgen. Hoe hoger je in de boom zit, hoe groter de kans is dat je een snaar raakt. Dan kunnen bankiers niet achterblijven. En ondertussen blijven we herhalen waar we voor staan. Missionariswerk.”

 

Vasthouden aan deze visie heeft een prijs. Grote merken zijn welkom, maar zij kunnen niet zomaar inhaken. Bedrijven moeten op een andere manier naar hun producten durven kijken. Resultaat? Geen massaproductie, maar duurzame limited editions. Danny: “Ons uitgangspunt is dat je als onderneming relevant moet zijn. Het gaat niet om geld verdienen. Pas als je relevant bent, koppel je daar een verdienmodel aan vast. In die volgorde.”

 

Foto: Zan van Alderwegen

Tags:

5 Comments

  • Ingrid van Rossum

    06.05.2016 at 19:13 Beantwoorden

    Ik kom
    Graag eens langs om van gedachte te wisselen. Mooie ambitie hebben jullie.

    • danny van heusden

      09.05.2016 at 09:43 Beantwoorden

      Dank voor het compliment Ingrid. Ik stuur je een uitnodiging.

  • Alexa Roest

    03.07.2016 at 19:33 Beantwoorden

    Zeker geintresseerd. Kom graag in contact.
    Mvg ,
    Alexa Roest

    • danny van heusden

      04.07.2016 at 07:57 Beantwoorden

      Dank je wel Alexa. Waar denk je aan? Je kunt dit sturen naar hello@thisisgather.nl
      Ter attentie van Bernice. Groet, Danny

  • Francesca

    19.06.2017 at 11:08 Beantwoorden

    I love it when people come together and share
    views, great site, keep it up.

Post a Comment

7 − 6 =